Deze teksten komen uit het boek van Thich Nhat Hanh “Omarm je woede” Deze teksten vind ik zeer inspirerend en praktisch van aard. Ik hoop dat ze jou ook inspireren.

Heb je interesse in dit boek? Klik dan op de foto of op deze link.

De beoefening van geluk

Gelukkig zijn staat voor mij gelijk aan minder lijden. Als we niet in staat zouden zijn de pijn in onszelf te transformeren, zou geluk niet mogelijk zijn.

Veel mensen zoeken naar geluk buiten zichzelf, maar het ware geluk komt van binnenuit. Onze cultuur tracht ons wijs te maken dat geluk samenhangt met het hebben van veel geld, veel macht en een hoge maatschappelijke positie. Maar als je goed kijkt zul je zien dat heel veel rijke en beroemde personen niet gelukkig zijn. Velen van hen plegen zelfs zelfmoord.

De Boeddha en de monniken en nonnen van zijn tijd bezaten niets anders dan hun drie habijten en een kom. Maar ze waren heel gelukkig, want ze hadden iets heel kostbaars – vrijheid.

Volgens het onderricht van de Boeddha is de meest wezenlijke voorwaarde tot geluk vrijheid. Daar bedoelen we geen politieke vrijheid en dergelijke mee, maar het vrij zijn van de mentale gevolgen van angst, wanhoop, afgunst en misvattingen. Deze psychische toestanden worden door de Boeddha beschreven als vergif. Zolang deze giffen nog steeds in ons hart doorwerken, is geluk niet mogelijk.

Om vrij te kunnen zijn van woede is het nodig om te oefenen, of we nou christen, moslim, boeddhist, hindoe of jood zijn. We kunnen de Boeddha, Jezus, God of Mohammed niet vragen de woede voor ons uit ons hart weg te nemen. Er bestaan echter concrete aanwijzingen, hoe we begeerte, woede en verwarring in onszelf kunnen transformeren. Als we die instructies opvolgen en leren goed met ons lijden om te gaan zullen we anderen kunnen helpen hetzelfde te doen.

Ten goede veranderen

Stel je een gezin voor waarin vader en zoon boos op elkaar zijn. Zo boos dat ze ook niet meer in staat zijn met elkaar te communiceren. De vader lijdt heel hard onder die situatie en de zoon ook. Ze willen niet in hun woede blijven steken, maar weten evenmin hoe ze dit kunnen doorbreken.

Goed onderricht is het soort onderricht dat je direct kunt toepassen in je leven, zodat je je lijden kunt transformeren. Als je kwaad bent lijd je alsof je door het hellevuur wordt verbrand. En ook als je je echt wanhopig voelt of heel jaloers bent, dan ben je in de hel. Je doet er dan goed aan naar een vriend te gaan die ervaring heeft met de transformatie van zulke gevoelens, opdat die je kan leren hoe je die woede, die wanhoop in jezelf kunt transformeren. 

Op 29 juni organiseer ik samen met Eveline van praktijk “Veerkracht” de workshop ‘E-moties is energie in beweging’ met de focus op “Levensvreugde – passie als actie” dit event gaat door op de prachtige vakantie hoeve “De Berckelaer” te Sint-Gillis-Waas.
Ben jij er bij? Schrijf je dan in via deze link.

 

“When you find peace within yourself, you become the kind of person who can live at peace with others.” ~ Peace Pilgrim

Met compassie luisteren verlicht lijden

Als iemand vol boosheid spreekt, komt dat doordat hij of zij diep lijdt. En juist dat lijden maakt dat die persoon dan zo vol bitterheid is. Zo iemand zal onmiddellijk klagen en anderen de schuld van zijn of haar lijden geven. En daardoor vind je het niet prettig naar hem te luisteren en probeert te mijden.

Om woede te begrijpen en te transformeren is het goed om met compassie of mededogen te leren luisteren en leren liefdevol te reageren. Er is een Bodhissattva – een Groot Wezen of Ontwaakt Persoon – die in staat is heel intens en met veel compassie te luisteren. Haar naam is Kwan Yin of Avalokiteshvara, de Bodhisattva van de Grote Compassie. We worden uitgenodigd, zo intens en met mededogen te leren luisteren als deze Bodhisattva. Dan kunnen we heel concrete hulp bieden aan hen die leiding zoeken bij het herstellen van communicatie.

Compassievol luisteren kan de ander helpen minder te lijden. Ook al heb je de beste bedoelingen – je bent niet tot een dergelijk intens luisteren in staat tenzij je jezelf door oefening in die kunst bekwaamt. Als je een uur rustig en met compassie kunt zitten luisteren naar zo iemand kun je veel van zijn lijden verlichten. Luister met slechts één doel: de ander in staat te stellen zichzelf te uiten opdat hij of zij verlichting van het lijden ervaart. Houd je compassie de hele tijd levend wanneer je zit te luisteren.

Terwijl je luistert, luister je heel geconcentreerd, met je hele aandacht, je hele wezen – je ogen, oren, lichaam en geest -richt je helemaal op de praktijk van het luisteren. Als je alleen maar doet alsof je luistert en dat niet met de volle honderd procent van jezelf doet, zal de ander dat merken en op deze manier geen verlichting van zijn lijden ondervinden. Als je weet hoe je echt aandachtig ademhalen kunt beoefenen en gericht kunt blijven op het verlangen de ander verlichting van het lijden te brengen, dan zul je in staat zijn je compassie zo lang je luistert levend te houden.

Compassie vol luisteren is een intense oefening. Je luistert op een wijze die er niet op uit is te oordelen of een schulige aan te wijzen. Je luistert uitsluitend en alleen omdat je wilt dat de ander minder lijdt. Die ander kan onze vader, onze moeder, onze zoon, onze dochter of onze partner zijn. Het leren luisteren naar de ander kan iemand werkelijk helpen zijn of haar woede en lijden te transformeren.